محل تبلیغات شما

کلاس‌های درس در یک دسته‌بندی کلی یا شاداب و مخاطب‌پذیرند یا کسل‌کننده و مخاطب گریز یا معمولی و عادی.
جّو روانی و عاطفی کلاس درس تا حدود زیادی به وضیعت روحی و روانی معلم بستگی دارد.وقتی معلم با روحیه ی شاد و با نشاط وارد کلاس شود ،دانش اموزان از مصاحبت و در کنار او بودن لذت خواهند برد،زیرا نخستین قدم برای ایجاد شادی و نشاط در کلاس , حالات ظاهری و چهره ی معلم است.برخی از معلمان تصور می کنند اگر همیشه عبوس باشند و اخم کنند ، شاگردان از آنها حساب می برند و می ترسند، در حالی که تحقیقات انجام شده نتیجه ی دیگری را نشان می دهد.
اگر میخواهیم که کلاس درس با نشاط و فعالی داشته باشیم اول از همه باید برای آن برنامه داشته باشیم برنامه ریزی به معلم برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب کمک میکند.مثلا هر جلسه یا در آغاز هر هفته ای فعالیت هایی که در آن روز یا هفته میخواهیم انجام دهیم را یادداشت کنیم که این کار، هم باعث ذخیره ی فعالیت ها و هم اینکه معلم میداند که چه کارهایی را میخواهد انجام دهد و دانش آموز هم از قبل خود را برای یادگیری و فعالیت های کلاس آماده میکند.
اگر جمله کارهایی که میتوانیم برای داشتن یک کلاس شاداب انجام دهیم این است که:
-ورزش صبحگاهی در شروع فعالیت اموزشی می تواند عامل مهمی در کسب امادگی های جسمانی و ایجاد نشاط و شادابی و تامین سلامت جسم و روح دانش اموزان باشد.
– تنوع در کیفیت صدا ، نحوه ی بیان، تن صدا و سرعت گفتار معلم در کلاس که بیانگر نشاط و سرزندگی معلم است در کلاس مهم است .
– میتوانیم قبل از تدریس درس جدید ، خلاصه مطلب قبلی را با همکاری دانش آموزان در کلاس بگوییم و آنها را به درس جدید که میخواهیم بگوییم هم ربط دهیم.این کار به دانش آموزانی که حتی دروس قبل را مطالعه نکرده اند اجازه می دهد مطالب را به یاد آورند و در یادگیری مطالب جدید انگیزه پیدا کنند.
– برای پرسش از دانش آموزان اجبار نکنیم که پای تخته سرپا و روبروی دانش آموزان بیاستد ، می توان برای آنهایی که خیلی اضطراب دارند ، یک صندلی روبروی میز معلم بگذاریم تا دانش آموزانی که مایل هستند روی آن نشسته و با حالت شبیه به مصاحبه به درس پاسخ دهند ( با اجرای این روش ، همه دانش آموزان ، خصوصا شاگردان مضطرب ، تمایل نشان داده و نمرات مطلوبی کسب می کنند)
-شوخ طبعی و خوش رویی معلم البته نه شوخی ای که موجب استهزای دانش اموزان شود و حرمت و شخصیت انان را خدشه دار کند دانش آموزان را در جریان کلاس شاد و فعال میکند.
– ایجاد مثبت نگری در دانش آموزان ،مثلا
یک ساعت مشخص را در برنامه هفتگی خود با این عنوان بگذاریم که از انجام چه کاری لذت می برید؟ آن را انجام دهید. از بچه ها بخواهیم در این ساعت هر فعالیتی را که دوست دارند انجام دهند. دوست دارند نقاشی بکشند، درس بخوانند، کار دستی درست کنند، نمایش بدهند، دیکته بنویسند یا آواز بخوانند؟ بعد احساس آنها را بپرسیم که چه قدر از این کارها لذت می برند؟
– اگر در دانش آموزان علایم خستگی و حواس پرتی را مشاهده کردیم ، جریان تدریس یا پرسش را قطع کنیم و به آنها اجازه دهیم که از جای خود بلند شوند ، کشش عضلانی داشته ، نفسی بکشند و دقایقی کوتاه آزاد باشند.
-میتوانیم از دانش آموزانمان روز و ماه و تولدشان را بپرسیم، تولد هر یک از دانش آموزان برای خود و خانواده و حتی دوستان او یکی از مهم ترین اتفاق هاست. ما می توانیم به مناسبت تولد هر یک از شاگردانمان یک کارت تبریک خیلی ساده از قبل در کلاس درست کنیم و به او هدیه دهیم و برای آنها که در تابستان متولد شده اند و زمان تعطیلی مدرسه است کارت را به آدرسشان ثبت کنیم، و یا در کلاس جشن کوچکی برای بچه ها به مناسبت تولدشان بگیریم، این جشن می تواند ساده و اندیشمند باشد. در این جشن می توانیم در مورد تولد، به دنیا آمدن یک انسان، آینده، شغل، رشته تحصیلی صحبت کنیم.
کارهایی از این جمله مثال ها زیاد است و ما میتوانیم با به کار بردن آنها کلاس درسی مطلوب و فعال داشته باشیم
(به امید روزی که مدارس واقعا خانه ی دوم دانش آموز باشد نه زندانی برای حبس آنها و نابودی خلاقیت هایشان)
 

چگونه یک کلاس شاد و فعال داشته باشیم؟

ويژگي هاي یک معلم خوب در تفکر ابن سينا

چگونه یک معلم خوب باشیم و کلاس جذاب تری داشته باشیم؟

دانش ,کلاس ,، ,معلم ,آموزان ,یک ,دانش آموزان ,در کلاس ,شاد و ,داشته باشیم ,از دانش

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

cafe98 music portal